Svet-Stranek.cz
Pro příznivce tohoto osobitého motocyklu

STK- není náš přítel !:Na cestách nepřehlédnutelný! Pod retro slupkou moderní technologie! Drifter..

STK- není náš přítel !

Nalezeno na netu- vypadá to fundovaně!
Na padací rámy, rámy na kufry apod. žádná "homologace" ani CE ani e/E být nemusí. 
V ČR platí bez výhrady harmonizované nařízení evropské komise, ke kterému je konkrétně specifikovaný v prováděcí předpis k příslušné direktivě EC. Držáky zavazadel, padáky ale třeba ani opěrky zad nejsou neoddělitelná součást motocyklu. Pokud jsou vyrobené podle té direktivy (rozměry ve vztahu k rozměrům motocyklu, radiusy..) tak to projde s jednou vyjímkou - přední ochranné rámy všeho typu na všechny vozidla včetně jednostopých. Tam platí jiná direktiva zaměřená na ochranu chodců při čelním nárazu a prakticky žádný ochranný prvek v přední části jakéhokoliv vozidla neodpovídá té regulaci. 
Alespoň tak nám to vysvětloval na školení nějaký člověk z GTU ze Stuttgartu. Je to platné od roku 2009. Z pohledu direktivy 2002/24/EC u motorek není podstatné, co je na motorce namontované pokud to nepřesahuje vnější rozměry vozidla (v tomhle případě dané šířkou řídítek). Takže rámy na kufry, padací rámy - pokud to není širší víc než řídítka a je to vyrobené v souladu s tím nařízením tak to schválí na COC bez výhrad. Dříve to platilo i o kufrech (pevně připevněné schránky na zavazadla nesměly přesahovat nejširší místo motocyklu bez nich a to i v případě topcase, kde topcase nesměl přesahovat vršek plexi a do rozměrů se nepočítaly boční nebo motorové ochranné rámy a zpětná zrcátka), od roku 2003 je změna a v principu to platí jen pro kufry, které jsou demontovatelné jen s použitím nářadí nebo jsou pevnou součástí motocyklů a neplatí to pro zavazadla, která se dají odejmout s použitím zámků apod. Montáž pomocí zámků, háků, závěsných mechanismů, čepů - není považovaná za za "pevné" z pohledu věty "všechny části vozidla a zejména všechny pevně připevněné komponenty rozšiřující do stran, nesmí přesáhnout rozměr daný dvěma paralelními linkami s podélnou osou vozidla..." plus obecné omezení 3.1.1. : 4m délka, 1m šířka pro mopedy, 2m pro ostatní vozidla, výška 2.5m. 
Takže skutečně podle platných zákonů ve všech zemích EU můžeš provozovat motorky s kufry, které se dají demontovat bez použití nářadí i když přesahují ty dvě linky protnuté koncem řídítek. Rámy samotné nesmí ten obrysový obdélník překročit a musí mít určité stanovené radiusy a není na ně potřeba žádné EC značení ať jsou od výrobce motorky nebo kohokoliv jiného. Vzhledem k harmonizaci zákonů v rámci EU stačí, když je výrobek schválený v jednom členském státu a automaticky to platí pro všechny. I kdyby někdo chtěl CE značku třeba na sedla nebo na cokoliv kromě těch 21 vyjmenovaných kategorií výrobků z direktivy evropské komise, tak neexistuje prováděcí předpis, jak by mu jí někdo mohl vydat. V případě motorek se CE týká jen elektrických a elektronických komponent (světla a jednotlivé součásti světel včeně parabol, vypínače, jakékoliv řídící jednotky, atd.), cokoliv natlakovaného včetně pneumatik, komponentů vstřikování paliva... a především výrobků osobní ochrany a od letošního roku prakticky všeho, co má motocyklista na sobě (boty, rukavice, bunda, kalhoty, helma...). Nevím, jestli to nařízení už platí nebo teprve platit bude, na školení jsem byl vloni v létě a říkali, že to začne platit v roce 2016 ale nevím kdy. Do té doby se to týkalo jen ochranných prostředků (personal protective equipment) - chrániče např. Letos to bude na všechno co má člověk na sobě. A kromě toho je ještě certifikace [E.]/(e.) Vydávají se na to certifikáty pro konkrétního výrobce v konkrétní zemi (číslo za e značí tu zemi kde to bylo vydané). Všechno vydané do roku 2002 (myslím) je neplatné a e/E značka je povinná pro: motorová vozidla bez ohledu na to, jestli jde o auta, motorky... ale ne jejich doplňky s vyjímkou: čehokoliv elektrického (včetně světel a jejich součástí), zrcátek, pneumatik, kol, brzd, klaksonů, zabezpečovacích zařízení, veškerých skleněných výrobků pro automobilové použití a výfuků a jejich součástí. Tam je to požadované i když nejde o vozidlo jako takové ale jeho doplněk nebo příslušenství. O tomhle celkem nic detailního nevím, to je jiná agenda a nebyli jsme na to školení a vím jen tenhle rámec, co nám řekli v rámci školení CE. Je to víceméně záležitost pro výrobce vozidel jako takových a výrobce elektroniky. Takže třeba na tripmasterech, které vyrábí Touratech i pro silniční použití máme tu CE a e značku a v krabici kopii certifikátu, na verzích pro závodní účely není. U výfuků co děláme, je kopie certifikátu taky a taky tam jsou ty značky atd. Kdo se tím chce podrobně zabývat, tak se všechno dá najít na http://europa.eu/index_en.htm ale je to příšerný, protože jeden dokument odkazuje na další a ten na další atd. 

Touratech si nechal ke každé skupině výrobků, které se prodávají pro silniční použití a spadají pod direktivu EC vystavit certifikát o shodě s tím nařízením - konkrétně 2002/24/EC a 87/24/chap3 a 93/93EEC. CoC potvrzuje že ty vyjmenované výrobky souhlasí s nařízením evropské komise a to konkrétně že se nejedná o nedemontovatelné (integrální) součásti rámu, že ty díly jsou vyrobené v souladu s nařízením co se týká vnějších rozměrů, poloměrů a vnější projekce. Žádné homologační značky nemají ani sériově dodávané rámy, držáky kufrů a další podobné doplňky výrobců motocyklů. Direktiva EC přesně vyjmenovává komponenty, které v případě motocyklů musí mít certifikační značky CE, e nebo E a žádné ochranné rámy, které se vejdou do projekce vnějších rozměrů motocyklu tam nespadají. 
Jinak řečeno - pokud ten rám nepřesahuje obdélník vymezený na levé a pravé straně koncem řídítek a vpředu přední pneumatikou a vzadu nejspíš koncem blatníku nebo nosičem zavazadel, tak žádný předpis o jakékoliv certifikace ani není možný - nikdo ho nevystaví, protože na to není metodika. Pokud by šlo o rám, který třeba dozadu překračuje ten vnější obdélník, tak je to trošku jiná situace ale moc takových případů není. Vpředu už vůbec ne. Na rozdíl třeba od ochranných rámů na autech, kde takové řešení prakticky nejde udělat, protože rám vždy přesahuje projektované rozměry a ještě navíc čelní rámy jsou přímo v direktivě omezené a specifikované. Boční ani motorové v případě motocyklů ne. Nařízení EC jsou závazné pro všechny členské státy EU a tedy i pro ČR - i přes nelibost některých organizací, které by rády homologovaly co již homologované je, certifikovaly, atestovaly - ale přitom je to zbytečné. Výrobce může mít kolik chce různých atestů jakých chce zkušeben, laboratoří a ústavů ale povinné je to, co je stanovené v zákonech a v tomhle případě je to platný zákon EU. Ale v těch zákonech je mrak výrobků, které povinné certifikáty mít musí - výfuky, cokoliv elektrického a elektronického, cokoliv tlakového, pneumatiky, brzdy, blinkry, zrcátka, jakékoliv skleněné součásti atd. Ale opět - stačí mít kopii certifikátu výrobce nebo dovozce do EU (typicky u výfuků bývá přibalený) a přístupné značky a musí to být v pořádku. 
návštěvníků stránky
celkem101 972
tento týden350
dnes16